• JustKosme: Roaccutane, penyelamat muka berjerawat?

    Credit: Pop Sugar

    Bangun bangun je ada jerawat? Mesti stress sebab susah nak hilang, lagi-lagi bila dah cuba banyak produk! Tapi ada orang cakap rawatan Roaccutane atau Accutane boleh clear semua jerawat, betul ke?

    Sebelum tu, Accu-What?

    Accutane ni sejenis ubat terkawal digunakan untuk merawat jerawat di muka dan juga badan. Selalunya orang akan cari accutane bila jerawat dia tak surut lagi-lagi lepas guna produk rawatan anti jerawat seperti Asid Glikolik (AHA), Tea Tree Oil dan termasuklah antibiotik. Kiranya macam pilihan terkahir sebab it’s a serious stuff.

    Macam power je, kena beli terus ni….

    Tunggu dulu, jangan kelam kabut nak terus beli accutane ni sebab tak ada dekat farmasi biasa. Korang kene pergi klinik pakar kulit, buat consultations dan beberapa check-up. Bila doktor tu cakap kena prescribed accutane, baru korang akan dapat. Sama ada 10 mg, 20 mg, 30 mg atau 40 mg bergantung kepada your condition dan nasihat doktor.


    @hafsah_sazali since I’ve done a lil bit of online research. Some said it has a lot of side effects to consumers. It makes me hv 2nd thoughts abt it. Any advice about this accutane thingy doctor? I really hope you can help me w this 😭
    You need consultation with qualified dermatology specialist to assess whether you need the medication. Patient will be monitored while taking it. Every medication has their own possible side effects. If the patient is monitored properly, the risk is much lower.

    Dalam accutane ni ada apa?

    Bahan aktif accutane adalah isotretinoin dan ia tergolong dalam kelas ubat yang dipanggil retinoid. Sebenarnya banyak bahan lain yang terdapat dalam ni tapi secara ringkasnya ada minyak kedelai(soya bean), beeswax kuning, gelatin, glycerol dan sebagainya. Halal Info: Berdasarkan Darul Fiqh, gelatin yang ada glycerol consider haram melainkan dia stated as vegetarian atau Halal. Tapi kalau accutane ni is the only option dan dinasihatkan oleh doktor untuk ambil, it is permissible.
    Roaccutane, penyelamat muka berjerawat?
    Credit: beyondmanda

    Semua orang boleh makan ubat ni ke?

    Tak semua orang yang boleh amik accutane ni, terutama sekali para ibu yang mengandung dan wanita yang sedang bercadang untuk mendapatkan anak. Lagi satu, kalau ada alergi dekat bahan-bahan dalam ubat ni pun tak boleh amik accutane. Orang yang ada penyakit hati, kandungan lemak yang tinggi, orang yang ambil vitamin A serta yang tengah ambil sejenis antibiotik bernama tetracyclines pun tak boleh consumed. Sebab tu sebelum makan ubat ni, kena buat pemeriksaan dengan doktor pakar kulit untuk elak perkara yang tak diingini berlaku.

    Kalau makan ubat accutane ni ada kesan sampingan tak?

    Tak boleh lari yang setiap ubat mesti ada kesan sampingan, tapi bergantung juga kepada individu. Majoriti orang ambil accutane cakap bibir dan kulit akan jadi sangat kering.  Yang ni secara umumlah dan ada juga kesan yang lain.  Kalau nak tahu pengalaman orang yang makan accutane ni, boleh refer dekat Hannah ni:

    Dah ada kesan sampingan tu, berkesan ke?

    Ada yang dah makan ubat selama 6 hingga 8 bulan, berhenti makan lepas tu jerawat akan datang balik. Ada juga yang lepas makan jerawat dia hilang terus. Setiap orang results dia akan lain tapi pastikan untuk follow up dengan dermatologist tu untuk teruskan atau tidak dengan accutane ni.
    Roaccutane, penyelamat muka berjerawat?
     Mungkin accutane ni adalah salah satu cara untuk hilangkan jerawat, tapi kalau korang ada cara lain yang bantu mereka dalam masalah ni, boleh kongsikan produk yang digunakan dekat Just Kosme! Sebab setiap reviews korang boleh tolong orang selesaikan masalah yang sama 😄

     ORIGINAL LINK: HERE 

  • 0 comments:

    Post a Comment

    GET A FREE POST ON TWITTER

    Any news that spread in Twitter will spread fast all over the world.

    ADDRESS

    Selangor, Malaysia

    EMAIL

    aqalili.azizan@gmail.com

    TELEPHONE

    -

    MOBILE

    012 252 8662